Monday 12 September 2011

SIKAP BERTANGGUH BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM... ALANGKAH INDAHNYA...


Jika setiap manusia tidak mengamalkan sikap suka bertangguh.Kebiasaannya, sikap ini sering wujud dalam diri pelajar. Tidak kira pelajar sekolah, pelajar institusi pengajian tinggi awam mahupun pelajar institusi pengajian tinggi swasta. Sikap ini wujud kerana kurangnya kesedaran dan moral dalam diri individu itu sendiri. Tabiat bertangguh atau menunda suatu kerja tugasan sehingga saat terakhir akan menjadi satu masalah besar dalam kerjaya dan hidup kita. Sikap ini berpunca daripada beberapa faktor.  Antara faktor tabiat ini ialah:
·         Stress atau tekanan- Apabila kita rasa stres, tertekan, runsing atau risau, adalah memang sukar untuk bekerja dengan produktif. Dalam situasi-situasi tertentu, bertangguh menjadi satu mekanisma untuk mengekalkan tahap stres atau tekanan untuk kita berada dalam kawalan.
        Terlampau banyak kerja- Adakalanya kita ada terlampau banyak tugasan atau kerja yang perlu diselesaikan daripada apa yang boleh dibuat. Ini akan menyebabkan kita rasa terlalu banyak kerja, terlampau banyak sehingga melimpah-limpah, dan yang peliknya kita akan lebih berkemungkinan untuk bertangguh apabila kita rasa sudah tidak mampu melakukannya.
·         Rasa malas- Kerap kali kita bertangguh kerana kita merasakan kita terlalu penat secara emosinya atau fizikalnya untuk membuat sesuatu kerja. Apabila kita terjatuh ke dalam keadaan ini, ianya senang untuk kita terus begini kerana tiadanya lonjakan untuk mendorong kita melakukan sesuatu.
·         Kurang motivasi- Selagi kita tidak menemui tujuan hidup yang memberikan inspirasi, kita tidak akan mencapai potensi diri yang sebenar, motivasi dan semangat kita akan sentiasa lemah.
·         Kurang disiplin- Walau ketika semangat kita sedang tinggi, kita mungkin masih berdepan dengan tugas yang kita tidak mahu lakukan. Jika disiplin diri lemah, menangguhkan kerja itu menjadi sesuatu yang sukar untuk ditolak.
·         Pengurusan masa yang tidak sistematik- Pernahkah terasa ketinggalan kerana selalu terlajak tidur, kerana begitu tidak terurus, atau kerana tugas-tugas tertentu yang tidak terlaksana dan terbiar begitu sahaja? Tabiat-tabiat buruk seperti ini biasanya akan menjurus ke arah sikap bertangguh, kebiasaanya tanpa sengaja.

·         Kurang kemahiranJika anda kurang kemahiran untuk menyiapkan suatu tugas pada tahap kualiti tertentu, anda mungkin bertangguh untuk mengelakkan diri dari mengalami kegagalan. 
·         Terlalu inginkan kesempurnaan- Satu bentuk biasa kesilapan pemikiran yang membawa kepada sikap suka bertangguh ialah terlalu mahukan kesempurnaan. Percaya bahawa anda perlu membuat sesuatu dengan sempurna adalah satu resepi untuk tekanan, dan anda akan mengaitkan tekanan dengan tugas itu dan ini membuatkan diri anda mengelak dari melakukannya. Maka anda pun tangguhkan dulu tugasan itu sehinggalah ke saat-saat akhir sehingga anda akhirnya mendapat cara yang sesuai untuk melakukan tugas ini.


  
Wallahua’lam. 

No comments:

Post a Comment